Radzenie sobie z trudnymi emocjami- w domu i w pracy.


Są z nami przez całe życie- te trudne i te, które wnoszą wiele pozytywnych chwil. Emocje. Ich rolą jest towarzyszenie nam w sytuacjach ważnych i sprawianie, abyśmy w rezultacie stawali się silniejsi, lepsi i żebyśmy wyciągali wnioski z pewnych sytuacji życiowych.

Między nami i emocjami występują pewnego rodzaju relację i tylko od nas zależy, jaki rodzaj więzi zbudujemy.

W momencie odczuwania złość jesteśmy bardziej asertywni i mamy większą gotować, aby mówić o swoich potrzebach. W opozycji do złości stoi strach, kiedy go przeżywamy mamy tendencję do wycofywania się i unikania. Rolą budowania dobrej relacji z naszymi emocjami jest balansowanie pomiędzy nimi. Jeżeli relacja między emocjami jest zdrowa, ponieważ my tę emocje akceptujemy, to w rezultacie mamy szanse adekwatniej reagować i zdrowiej je przeżywać. Nie bójmy się emocji, warto o nie dbać i je szanować, ale oswojenie się z trudnymi emocjami nie oznacza, że zostaną pozostawione bez opieki.

Kiedy człowiek akceptuje deszcz to nie znaczy, że wychodzi na dwór bez parasola.

I na tym właśnie polega akceptacja emocji. Akceptując swoje emocje dajesz sobie prawo do podejmowania aktywności, które Cie wspierają. Odczuwając smutek- mogę podjąć decyzję o spotkaniu z kimś bliskim, kto jest dla mnie wsparciem. Odczuwając stres- mogę wypić ulubioną herbatę i posłuchać muzyki. Odczuwając agresję- mogę wyjść na sługi spacer, lub oddać się swoim pasjom.Pamiętajmy, że nasze życie emocjonalne jest złożone, akceptując trudne emocje tworzymy miejsce na nowe- te pozytywne.

Jak radzić sobie w sytuacji konfliktu na poziomie interpersonalnym ?

Przedstawiam 6 kroków do płynnej komunikacji podczas konfliktu:

✔️ Ustal źródło problemu. Upewnij się, że osoba z którą rozmawiasz jest źródłem problemu. Najlepiej skonfrontować się twarzą w twarz, zamiast żalić się osobom trzecim.

✔️ Wybierz dobry czas i miejsce. Upewnij się, że podejmujesz rozmowę w odpowiednim miejscu i czasie, tak, aby obie strony czuły się komfortowo. ✔️ Przyjazne nastawienie. Musisz mieć pewność, że druga osoba Cię słucha i możesz zacząć rozmowę od potwierdzenia czegoś pozytywnego, unikaj agresywnego tonu. ✔️ Obiektywizm. Wytłumacz rozmówcy, że jego zachowanie sprawiło Ci przykrość odnosząc się do tego, co miało miejsce (podawaj konkretne sytuacje). ✔️ Wyraź emocje. Opisz swoje emocje, które w Tobie powstały, np. ''Poczułam się znieważona, kiedy ....". ✔️ Powiedz o potrzebach. Po wyrażeniu naszych emocji możemy wyrazić potrzeby i oczekiwania, które mamy względem drugiej osoby i relacji.

0 wyświetlenia