Procesy pamięciowe w marketingu- jak je wspierać u naszych klientów?
Zdarzyło Wam się pamiętać reklamę jakiegoś produktu, ale nie pamiętać jego marki? Trzeba przyznać, że to bardzo niekorzystna sytuacja dla firmy, zwłaszcza jeżeli jej produkt zostanie pomylony z produktem konkurencji. Dzieje się tak, ponieważ pamięć źródła informacji trafia do naszej pamięci epizodycznej, a nie do pamięci semantycznej, w której przechowujemy informację "dla nas istotne" np. o marce i produkcie. Jak więc poprawić procesy pamięciowe naszych klientów? Jak zyskać bezkonkurencyjność i wyjść poza szereg?
"Mam pewną wiedzę, ale nie pamiętam skąd to wiem..."

Co może zrobić marka w swoich działaniach marketingowych, aby konsument nie pomylił jej produktu z produktem innych marek? Dobrym rozwiązaniem będzie "wskazówka przywoływania pamięci." Mówiąc prościej jest to tworzenie sieci skojarzeń i cech charakterystycznych dla danej marki, które będą pomocne w jej identyfikacji.
Dużą role będzie odrywał oczywiście branding, czyli identyfikacja wizualna marki, która skupiać się będzie na kreowaniu wizerunku marki firmy na rynku. Termin ten określa ogół symboli i zachowań stosowanych w firmie w celu uzyskania czytelnej i spójnej identyfikacji rynkowej i wyróżnienia jej spośród konkurencyjnych marek.

Do elementów systemu identyfikacji wizualnej zalicza się:
Kolory firmowe oraz symbole firmy- logo i logotyp.
Typografie- papier firmowy, dokumenty handlowe, wzory materiałów reklamowych.
Ubiór, wystrój budynków, oznakowanie środków transportu oraz punktów sprzedaży.
Inne elementy identyfikacji- flagi, transparenty, upominki itp.
Warto podreślić to, że dobrze stworzona mapa skojarzeń, którą powinni podążać nasi Klienci, musi być oparta na emocjach- wtedy jej skuteczność jest najlepsza.
Mówiąc o emocjach, ciężko jest pominąć zagadnienia Public Relations- czyli zagadnienia obejmujące kontakt z otoczeniem. Mają one na celu dbać o dobry wizerunek, akceptację i życzliwość wobec działań danej marki/ firmy lub osoby. Za główny cel stosowania public relations można uznać kreowanie wizerunku marki/ firmy poprzez przekazanie informacji do otoczenia (np. za poprzez media) na jej temat oraz produktów lub usług, które dana firma oferuje. W pierwszej kolejności musimy zadbać o wartość marki- która wyznaczana jest poprzez mierniki rynkowe, takie jak: świadomość marki, postawa konsumenta wobec niej, preferencje i intencje zakupu, rekomendacje oraz lojalność naszych klientów.

Krok drugi- budowanie sieci skojarzeń i wzmacnianie ich siły. Zadbanie o dobre skojarzenia z naszą marką: myśli, uczucia, spostrzeżenia, obrazy powiązane z marką, doświadczenia oraz przekonania naszych klientów. Najlepiej sprawdzą się tutaj skojarzenia wyróżnialne- czyli takie, których nie ma nasza konkurencja i są uniwersalne dla naszej marki.
Tak przygotowana "wskazówka", której celem będzie umacnianie wizerunku i świadomości marki w pamięci naszych klientów, utworzy sieci skojarzeń i cech charakterystycznych dla naszej marki, które będą pomocne w jej identyfikacji. W ten sposób przejmujemy przewagę nad konkurencją i zyskujemy w oczach klientów :)