"Pierwsza randka" z przyszłym pracodawcą.

4️⃣ sekundy...

Dokładnie tyle czasu masz, aby zrobić pierwsze wrażenie 🤨 Jak wykorzystać ten czas i zrobić dobre pierwsze wrażenie na rozmowie rekrutacyjnej... i nie tylko ?




Pracodawca ocenia kandydata od pierwszej chwili kontaktu. Psychologowie mówią tutaj o tzw. „poznaniu na gorąco”, które od zwykłego poznania różni się tym, że jest zabarwione emocjonalnie. Polega ono na wyrobieniu sobie zdania, odbiorze wrażeń korzystnych lub niekorzystnych na temat danej osoby głównie na podstawie wysyłanych przez nią komunikatów niewerbalnych. Zakłada się, że pierwszych kilka sekund (zazwyczaj cztery pierwsze sekundy) może wpływać znacząco na interpretację faktów poznawanych w toku dalszej rozmowy, formułowanie sądów o nowo poznanej osobie. Dlatego podczas poszukiwań pracy warto pamiętać, że rozmowa kwalifikacyjna, to najlepsza szansa na dokonanie pozytywnej autoprezentacji. To, jak człowiek wygląda, sposób jego mówienia, mimika, gesty i zachowanie, świadczą o tym, co potrafi.


Udowodniono, że w robieniu kariery wizerunek liczy się 9 razy bardziej niż zdolności.

Wizerunek – na odbiór Twojej osoby składa się to, jak wyglądasz, jak jesteś ubrany, jak się witasz i jak nawiązujesz pierwszy kontakt, czy patrzysz w oczy, zwracając się do kogoś, i jak gestykulujesz w trakcie rozmowy.

Ubiór – świadczy o Twojej kulturze osobistej, a także w pewnym sensie o umiejętnościach dokonywania właściwego wyboru. Chodzi o wyczucie i dopasowanie do charakteru firmy i stanowiska (np. starając się o pracę banku czy w biurze stosowna będzie garsonka, żakiet, marynarka, garnitur, formalne, czyste obuwie). Ubiór powinien być schludny, raczej oficjalny, w neutralnych kolorach, a także staranny, czysty, niewyzywający. Nie zapomnij o odpowiedniej i zadbanej fryzurze. W przypadku Pań – o wyważonym makijażu i delikatnej biżuterii.

Przywitanie – zrób to w sposób sympatyczny, swobodny, profesjonalny. Uścisk dłoni powinien być mocny i zdecydowany (ale bez „miażdżenia” dłoni). Skutecznym sygnałem wyrażającym sympatię jest uśmiech – najprostszy sposób komunikowania naszej gotowości do nawiązania sympatycznego kontaktu.

Kontakt wzrokowy – za pomocą oczu są przekazywane najsilniejsze sygnały niewerbalne. Umiejętne utrzymywanie kontaktu wzrokowego z rozmówcą wpływa na potęgowanie jego życzliwej postawy. Jeżeli podczas spotkania partnerzy spoglądają na siebie w 30 – 60% czasu, świadczy to o wzajemnym zainteresowaniu przedmiotem rozmowy; poniżej 30% – ludzie nie interesują się sobą oraz poruszanym problemem, powyżej 60% – zainteresowani są przede wszystkim sobą. Celem naszego wzroku powinno być pole o średnicy ok. 15 cm dookoła oczu. Nadmiernie długie i intensywne spojrzenie może wywoływać agresję lub irytację. Negatywny odbiór ma także unikanie kontaktu wzrokowego, rozbiegane oczy, które mogą poddawać w wątpliwość wiarygodność przekazywanych informacji.

Gestykulacja – przyjęło się uważać, że gesty wykonywane otwartymi dłońmi pozwalają na zdobycie zaufania rozmówcy i stanowią podkreślenie szczerości zamiarów. Składnikiem przyjaznej postawy, jak również okazania zainteresowania jest nieznaczne pochylenie się do przodu. Powszechnym gestem życzliwości jest też potakiwanie. Natomiast skrzyżowane ręce, postawa odchylona do tyłu, mogą świadczyć o negatywnych odczuciach. Dłonie podpierające głowę, zakrywające usta lub splecione za głową świadczą o znudzeniu rozmówcą.


Rozmowa z pracodawcą bywa często powodem napięcia i zdenerwowania, co powoduje nadmierną gestykulację, nerwowe przekładanie nogi na nogę – warto wówczas popracować nad umiejętnością kontroli tych niekoniecznie pożądanych odruchów. Nawiązanie dobrego kontaktu – zdecydowanie, energia, odwaga pozwalają zaprezentować przyszłemu pracodawcy zaufanie do swojej osoby. Człowiek o pogodnym wyrazie twarzy, zdradzającym optymizm, równowagę emocjonalną i dobre samopoczucie, łatwiej zjedna sobie rozmówcę. Pesymizm, może raczej negatywnie wpłynąć na potencjalnego pracodawcę, który może przestać ci ufać.



Warto podkreślić, że każda przesada jest szkodliwa; czynnikiem utrudniającym nawiązanie kontaktu może być nadmierna lub nienaturalna ekspresja pozytywnego nastawienia do pracodawcy.


autor: Weronika Król projektmentor.pl

11 wyświetlenia