Obalanie finansowych tabu poprzez wellbeing finansowy w firmach

Nie zawsze łatwo jest rozmawiać o pieniądzach. Jak mówi Sarah Steel, dyrektor firmy Better With Money, partner edukacyjny Equiniti: „Większość tematów finansowych jest w tym kraju tematem tabu. Od planowania przyszłości po przyznanie się, że zmagamy się z zadłużeniem na karcie kredytowej, często czujemy się niezręcznie otwierając się na nasze problemy finansowe. "



Liczby wskazują, że większość osób zadłużonych nie robi nic prze całe lata, żeby zmienić swoją sytuację. Ale to nie znaczy, że o pieniądze się nie martwią, a wręcz przeciwnie!


Oferując programy wellbeingu finansowego lub edukację z zarządzania pieniędzmi, pracodawcy mogą odgrywać ważną rolę w pomaganiu ludziom w radzeniu sobie z problemami finansowymi. Oczywiście musi to być dostarczane różnymi kanałami, aby dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców. Pod tym względem technologia ma kluczowe znaczenie, zapewniając wszystkim dostęp i wybór. Pandemia pokazała nam, że nie ma tematyki, której nie można poruszyć on-line (a zwłaszcza teraz, kiedy ludzie jeszcze bardziej boją się o swoją sferę finansową).






Covid-19 poszerzył przepaść między „posiadającymi” i „nieposiadającymi”.

Na jednym końcu skali dane z badania Financial Lives 2020 przeprowadzonego przez Financial Conduct Authority pokazują, że liczba osób zarabiających mało wzrosła – między marcem a październikiem ubiegłego roku wzrosła o około jedną trzecią -do jednej na cztery osoby dorosłe.


Z drugiej strony wiele gospodarstw domowych ma teraz więcej oszczędności gotówkowych.

Pandemia wpłynęła na większość ludzi finansowo na jeden z dwóch sposobów. Dla tych, którzy byli w stanie dalej pracować lub przynajmniej zarabiać taką samą pensję, niezdolność do wydawania pieniędzy na wyjścia i brak konieczności wydawania pieniędzy na dojazd do pracy oznacza, że ​​teraz mogą być w lepszej sytuacji. Z drugiej strony ci, którzy musieli wziąć urlop lub stracili pracę, są prawdopodobnie w znacznie gorszej sytuacji.




Dla tych, którzy stracili finansowo z powodu Covid-19, potrzeba wsparcia i edukacji.


Według badania The Money Statistics (2021) przeprowadzonego przez The Money Charity, odkąd po raz pierwszy wprowadzono ograniczenia, wzrosła liczba 700 000 osób, które zalegają z rachunkami za tylko sam internet!!! (są to statystyki z USA)

Ale chociaż ludzie zmagający się z codziennymi problemami z pieniędzmi potrzebują pomocy, często wstydzą się przyznać, że mają problem – zwłaszcza w miejscu pracy.

Moim zdaniem jedną dobrą rzeczą w pandemii jest to, że rozkręciła edukację finansową pracowników i wsparcie online, czyniąc je bardziej anonimowymi i bardziej dostępnymi. Z tego co widzę pracodawcy dobrze czytają potrzeby swoich pracowników, ponieważ w Projekt Mentor dostajemy coraz więcej zamówień na programy edukacji finansowej dla pracowników (czy to w formie benefitów pracowniczych, czy po prostu wykładów o zarządzaniu budżetem domowym).


Kryzys zdrowotny Covid-19 niekorzystnie wpłynął na finanse wszystkich. Brak możliwości swobodnego wydawania pieniędzy sprawił, że wiele gospodarstw domowych ma dużo większe oszczędności, co oznacza, że ​​potrzebują więcej wsparcia, aby pomóc im w podejmowaniu właściwych decyzji. Tutaj znowu na ich wybory mogą wpływać finansowe tabu, takie jak obawy związane z inwestycjami długoterminowymi, takimi jak fundusze emerytalne oraz akcje. Ludzie zupełnie nie mają wiedzy, jak mądrze wydać swoje pieniądze. Nie wiem, czy pamiętaciee, jak na początku pandemii rozpoczęla się fala remontów mieszkań- ludzie naprawdę nie wiedzieli jak wydawać pieniądze! Tak więc edukacja o zaletach i wadach różnych sposobów zarządzania pieniądzem może okazać się zbawniem dla większości osób.


Bardzo ważne jest, aby oferowane rozwiązania wellbeingu finansowego, czy edukacji były wygodne, łatwe do zrozumienia i wystarczająco elastyczne, aby sprostać potrzebom różnych osób.


Krótko mówiąc, obalanie finansowych tabu musi zaczynać się i kończyć na edukacji i doradztwie. Tak, gdzie jest to możliwe, bo widzimy, że pracownicy są otwarci na poruszanie delikatnych tematów związanych z finansami, polecamy personalizację takich usług (na przykład w formie coachingów 1:1). Obserwujemy w Projekt Mentor sytuację i widzimy, że najlepiej sprawdzają się całe cykle edukacyjne, przykładowo 1 webinar miesięcznie w programie półrocznym a do tego indywidualne coachingi finansowe. Tego typu podejście pomaga kształtować kulturę w firmie a nie jest jednorazowym strzałem, czy po prostu koniecznością realizacji budżetu HRowego.



Jeśli chcecie wiedzieć więcej, przeczytajcie inne artykuły na temat wellbeingu finansowego albo ciekawych benefitów dla firm. Jeśli macie pytania lub chcecie poznać szczegóły jak taki program mógłby wyglądać u was, napiszcie do mnie maila :)


Maria Kruczek, Projekt Mentor


1 wyświetlenie0 komentarzy