Niezależność emocjonalna. Jak zrobić pierwsze kroki, żeby skutecznie odciąć pępowinę?

Zaktualizowano: 20 maj 2021






Serdeczne dzięki za wszystkie ciepłe słowa za wasze komentarze po moim poprzednim artykule na temat metodologii S.E.L.F., a tymczasem temat który przygotowałam dotyczy niezależności emocjonalnej. Czym tak naprawdę jest niezależność emocjonalna? Pozwól że dam kilka przykładów, żeby jeszcze lepiej zrozumieć o co chodzi. Czy zdarzają ci się takie sytuacje kiedy decyzje życiowe albo nawet te mniej istotne musisz skonsultować ze swoim partnerem? Albo czy miewasz czasami takie wrażenie, że nie potrafisz polegać na własnej opinii, na własnym odczuciu? Czy czasami czujesz że brakuje ci wewnętrznego głosu i intuicji, albo też bardzo łatwo przejmujesz emocje swojego partnera lub bliskich? Czyli np. kiedy twój partner jest smutny to ty zamiast rozumieć i akceptować jego uczucia też po prostu zaczynasz czuć się źle? Te wszystkie rzeczy o których mówię to są najlepsze przykłady zależności emocjonalnej. I dodam tutaj jeszcze jedną rzecz. Kiedy nie potrafisz być asertywna a inni z łatwością narzucają ci swoje zdanie, mimo że chciałabyś posłuchać swojego wewnętrznego głosu, jest to kolejny dowód uzależnienia emocjonalnego od opinii innych. Gdy przebywasz w otoczeniu, które jest dość dominujące może zacząć narzucać Ci swoje opinie. Jeśli powyższe przykłady przemawiają do ciebie, ten artykuł będzie dla ciebie pierwszym krokiem do poprawy niezależności.


Wyobraź sobie teraz taką sytuację że mama mówi do swojego czteroletniego dziecka co jest dobre a co złe. Jak powinno się zachować lub że bicie kolegi niekoniecznie jest dobrym zachowaniem, a że zabawkami należy się dzielić. Zupełnie normalna, zdrowa rozmowa, prawda? Myślę że każda z nas już wcześniej widziała takie sytuacje i traktujemy to jako normę społeczną. Co w sytuacji kiedy widzisz 30 letnią dziewczynę która za każdym razem dzwoni do swojej mamy albo do partnera i zadaje mnóstwo pytań, czy zrobić tak czy zrobić inaczej? Myślę że wszystkie uważamy że to nie jest do końca normalna sytuacja. Dlaczego taka osoba nie może polegać na sile własnej intuicji i na swoich życiowych doświadczeniach? Przecież każda z nas je posiada.


Mam dla Ciebie teraz zestaw prostych ćwiczeń, jakie możesz wykonać, żeby kształtować swoją niezależność emocjonalną.


  • Pierwsze ćwiczenie to praca z kartką i długopisem. Bardzo bym chciała żebyś podzieliła kartkę na pół. Po jednej stronie kartki zapisz wszystkie decyzje życiowe, które wymagają konsultacji z twoimi bliskimi (z twoim partnerem, mężem, chłopakiem, lub z innymi osobami z którymi w jakiś sposób jesteś w jakimś układzie). Po drugiej stronie kartki zapisz wszystkie decyzje, które powinny być dla ciebie autonomiczne. Dla przykładu decyzje które powinno się czasami podejmować wraz z partnerem to może być decyzja związana z finansami np. “kochanie czy może zainwestujemy w szybszy internet w naszym mieszkaniu dlatego że przeszkadza mi to w pracy”?

Ce według ciebie mogłoby się znaleźć po drugiej stronie tabeli? Może zakup sukienki nie musi być konsultowany? W końcu najważniejsze jest to jak ty się w niej czujesz. Lun czy jej potrzebujesz. Czy ona się tobie podoba.


Po jednej stronie opisujemy wszystkie decyzje które należy skonsultować oraz decyzje których nie musisz konsultować bo są tylko i wyłącznie twoje. Niech ta kartka będzie dla ciebie wskazówką do tego jakie decyzje każdego dnia powinnaś skonsultować.

Wyobraź sobie teraz taką sytuację że idziesz do restauracji chciałabyś zamówić spaghetti Bolognese. Podchodzi kelner wita się z Tobą proponuje wodę i pyta co chciałabyś zjeść? Poproszę spaghetti Bolognese, odpowiadasz. Ale kelner mówi, że dla ciebie na dzisiaj przewidziana jest dzisiaj sałatka.


To jest idealny przykład, kiedy ktoś chce przejąć kontrolę nad twoim życiem. Wyobraź sobie jak byś się czuła w takiej sytuacji?


  • Musisz pamiętać o tym że emocje twojego partnera, mamy, taty czy twojej najlepszej przyjaciółki to nie są Twoje emocje. To wcale nie znaczy że ich nie rozumiesz, czy nie była byś gotowa współodczuwać. Nie musisz jednak tych emocji dzielić z bliskimi osobami. Jeżeli twój partner jest smutny, zły albo sfrustrowany to wcale nie znaczy, że ty też masz taka być. Możesz rozumieć te emocje ale one nigdy nie mogą być tak silne żeby na ciebie wpłynąć.

Jak możesz zapanować nad emocjami i nie przejąć ich od drugiej osoby? Zatrzymać się na chwilę, przeanalizuj sytuację na chłodno. I pomyśl lub powiedz “Rozumiem co czujesz” albo pomyśl “Czuję się inaczej niż ty i to jest ok!”.

To jest pierwszy krok by przerwać pępowinę emocjonalną z osobami które są nam bliskie. To ćwiczenie powinnaś robić w każdej sytuacji, gdy czyjeś negatywne emocje cię przygniatają. Zobaczysz że poprawisz sobie samopoczucie. To jest zadanie które jesteś w stanie wdrożyć w życie dosłownie w 15 sekund.


  • Kolejnym tematem który w kwestii niezależności emocjonalnej jest niesamowicie ważny jest stawianie granic i budowanie własnej asertywności. Chciałabym ci teraz przedstawić magiczne zdanie które jest idealne zarówno w stosunku do partnerów jak i czasami nadopiekuńczych rodziców. Zostało przeze mnie wymyślone bo wiem, że dziewczyny się zastanawiają jak być asertywne ale nikogo nie chcą zranić lub obrazić.

Magiczne zdanie brzmi następująco:


Kochanie bardzo się cieszę że się o mnie troszczysz. Ale w tym wypadku chcę sobie poradzić sama.


W kolejnym artykule dowiesz się jak kształtować niezależność finansową. Na kilka bardzo prostych i bardzo skutecznych sposobów powiem ci jak zarabiać więcej pieniędzy jak iść do szefa poprosić o podwyżkę i oczywiście ją dostać. Powiem też jak wydawać mądrze. Opowiem ci o historię sitka i ziaren maku.


100 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie