top of page

Lider to stan umysłu. A ty ...

Każdy z nas wie, że dobry przywódca ma misję i wizję, którymi potrafi zarażać innych. Za liderem ludzie po prostu idą. On nawet nie ma za dużego problemu z rekrutacją, czy rotacją pracowników. Po prostu go to nie dotyczy, bo zawsze ktoś chce z nim pracować i wspierać w realizacji jego planów. Okazuje się, że jeśli lider w pełni korzysta ze swoich przywódczych cech, może oszczędzić naprawdę niezłe pieniądze.


Dlaczego niektórzy to coś po prostu w sobie mają, a czemu inni nie? Podstawą bycia liderem jest budowa mózgu, choć nie możemy na mózg zrzucić całej odpowiedzialności za nie bycie dobrym liderem! Nowoczesne badania na temat przywództwa i mózgu wskazują na to, że powinniśmy ponownie odrobić lekcję na temat tego, jak kształtować w sobie cechy dobrego lidera.



Nowoczesny lider- najprościej wytłumaczyć słowami: zamiast JA używa słowa MY. Ale to nie wszystko. On w naturalny sposób wie jak ważna jest kultura, empatia, szacunek i zaufanie. Lider dużo bardziej ceni interakcje z ludźmi, rozumie ich wartość w biznesie. Wciąż ma na uwadze tabelki, excela i KPI swojej załogi, ale na pewno nie stawia ich na pierwszym planie. Jest dużo bardziej człowiekiem i przyjacielem niż jego poprzednik z końca XX wieku.


Niektórzy z nas urodzili się z zestawem cech, które idealnie pasują do nowoczesnego przywódcy. Są to zazwyczaj osoby z wysoko rozwiniętą inteligencją emocjonalną i empatią.


Neurobiolodzy określili kilka powtarzających się cech u takich naturalnych liderów, są to:

  • duża odporność na stres

  • wysoki poziom samoświadomości

  • empatia

  • szczerość

  • demokratyczny styl zarządzania

  • dbanie o potrzeby innych

  • dobrze rozwinięte poczucie intuicji

  • odwaga w podejmowaniu trudnych decyzji

  • ekstrawertyzm i otwartość na nowe relacje.




Jak możesz poznać, czy jesteś naturalnym liderem? Zrób krótki test i odpowiedz na poniższe pytania:


1.Czy cenisz sobie opinie grupy?

2.Czy w spotkaniach towarzyskich dajesz się poznać dokładnie takim, jaki jesteś?

3.Czy jesteś optymistą?

4. Czy lubisz zmiany i jesteś otwarty na eksperymenty?

5.Czy lubisz pracować ze swoim zespołem i jesteś otwarty na ich opinie?

6.Czy spędzasz z zespołem część swojego czasu pracy?

7.Czy ufasz swoim pracownikom?

8. Czy pozwalasz swoim pracownikom stosować ich autorskie sposoby na rozwiązywanie problemów lub dochodzenie do celu?

9. Czy jesteś typem, który szuka rozwiązań?



Jeśli na powyższe pytania w większości odpowiedziałeś tak- oznacza to, że prawdopodobnie jesteś naturalnym liderem. Zastanów się też nad odpowiedziami negatywnymi. Jak one wpływają na twój zespół? (np. jak mój brak zaufania wpływa na to jak się czują i jak skutecznie pracują moi pracownicy?). Warto też żebyś pozwolił swojemu zespołowi, żeby to on ciebie ocenił. Czy twoje i zespołu odpowiedzi różnią się?


Mimo wszystko może się okazać, że część odpowiedzi, jakich udzieliłeś na powyższe pytania była przecząca. Nie czuj się z tym źle, zmiana jest możliwa i wcale nie taka trudna, ale warto wprowadzać zmiany już od dziś i zdać sobie sprawę, że będąc po prostu szefem, czy managerem, wiele tracisz.

Podstawą do zmiany jest praca nad tylko jednym elementem twojej pracy. Pewnie zastanawiasz się, jaki to może być element?


Jest to praca nad twoją koncentracją.

Badania udowadniają, że brak koncentracji i rozkojarzenie mogą powodować kłopoty w tym, żeby ktoś ciebie nazwał liderem. Jeśli brak ci koncentracji, uwagi i jesteś czasem roztrzepany, kształtujesz obraz siebie w oczach innych. Nie zapominaj, że nie chodzi mi o lidera samozwańca. Chcę, żeby to twój zespół mówił o tobie, że jesteś ich wodzem i pójdą za tobą wszędzie, dlatego bardzo ważne jest to, co sądzą o tobie inni.


Kiedy jesteś skoncentrowany w naturalny sposób będziesz “tu i teraz”. Będąc duchem i ciałem w pracy, twój zespół poczuje, że jesteś uważny i obecny a twoje zaangażowanie wzrośnie w naturalny sposób. Najgorszymi liderami są ci managerowie, którzy nie odnajdują się w swojej roli, zamykają w swojej twierdzy (w gabinecie), grają rolę niedostępnych, a sama myśl o zaproszeniu do twojego biura pracownikowi kojarzy im się z naganą. Takie osoby bardzo często robią wokół siebie zamieszanie, żeby podkreślić, jakie są zajęte. Jeśli znasz takie osoby, powinieneś im współczuć. Nie tylko są nieodpowiednią osobą na złym stanowisku, ale też pewnie są nieszczęśliwe i zestresowane. Mogą nie wiedzieć jak zmienić swoją sytuację (mam nadzieję, że mój artykuł im w tym pomoże!).


Czy wiedziałeś o tym, że nawet dobrze zarabiający pracownicy nie są szczęśliwi w swojej pracy, jeśli ich szef nie jest wspierający? I odwrotnie: ci zarabiający mniej, ale otrzymujący wsparcie od swoich szefów mają lepsze poczucie misji, są bardziej produktywni i mniej chętni do zmiany pracy! Myślę, że warto się nad tym zastanowić! Będąc dobrym liderem możesz podwójnie zaoszczędzić a przy okazji uszczęśliwić niemałą grupę ludzi (o ich rodzinach już nie wspomnę).


Możesz mieć poczucie, że sama koncentracja twojej uwagi na zespole to trochę za mało. Weź pod uwagę, że każda zmiana wymaga czasu i praktyki. Ale mam też dla ciebie kilka praktycznych wskazówek, które sprawią, że twój zespół poczuje się od razu lepiej! W pierwszej chwili pomyślą pewnie, “co mu się stało? zwariował!”,