Kiedy szkolenia działają? Na pytanie odpowiada Piotr Mastalerz- trener biznesu.

W swojej biznesowej karierze przeszedłem w szkoleniach drogę od trenera, przez autora szkoleń do kreatora polityki szkoleniowej. Sam z racji pełnionych przez siebie
funkcji spędziłem setki godzin na salach wykładowych jako słuchacz. Przez ponad dwadzieścia lat praktyki usystematyzowałem swoje spojrzenie na szkolenia.
Dwie podstawowe funkcje, których oczekujemy od wizyty w sali wykładowej to wiedza i motywacja.
1. Szkolenia z obowiązkowe – zlecone przez „centrale”, instruktaż stanowiskowy,
szkolenie BHP, służą głownie temu żeby się odbyć, przez uczestników i
przełożonych traktowane są jako zło konieczne. Na próżno można oczekiwać
wdrażania przekazywanej na nich wiedzy w życie.
2. Szkolenia „motywacyjne” – większość szkoleń kończy się wyjęciem przez
trenera ankiety oceniającej wydarzenie, w interesie osoby prowadzącej jest
uzyskanie jak najwyższych not i jest to spójne z oczekiwaniami działu HR
zlecającego zazwyczaj szkolenie. Zatem celem szkolenia jest to, żeby
uczestnicy w momencie jego zakończenia byli usatysfakcjonowani. Efektem
szkolenia jest zmotywowanie uczestników, poczucie związku ze swoją
organizacją, a wiedza, wiedza rzadko jest wprowadzana w życie.
Takie szkolenia są efektem pozostawania działań HR czy rozwojowych poza
bezpośrednią w strategią firmy.
3. Szkolenia eksperckie- najczęściej są to szkolenia zewnętrzne, dostarczają
olbrzymiej wiedzy specjalistycznej, często bez możliwości wykorzystania w
całości, dla wielu uczestników stanowią swoistą nobilitację i umożliwiają
pozyskanie znaczących certyfikatów. Zazwyczaj drogie i czasochłonne, więc
należy dobrze rozważyć relacje poniesionych kosztów do uzyskanych efektów.
4. Szkolenia specjalistyczne – dostarczają wiedzy do realizacji wyznaczonego
celu, są wpisane w bezpośrednio w strategię działania. Cały proces
szkoleniowy składa się z etapów:
a. Wyznaczenie celu biznesowego i działań niezbędnych do jego realizacji;
b. Określenie luk kompetencyjnych, które powodują brak możliwości lub
niską jakość tych działań;
c. Przeprowadzenie szkoleń, które dostarczą wiedzy pozwalającej na
wyeliminowanie luk kompetencyjnych;
d. Monitorowanie wdrażania wiedzy w konkretne działania;
e. Ocena szkolenia poprzez udział dostarczonej wiedzy, umiejętności w
realizacji celu biznesowego.
Najbardziej efektywne są tu szkolenia szyte na miarę, zawierające element kontrolingu w procesie wdrażania wiedzy. Często, barierę stanowi tu cena, mimo, że relacja koszt- efekt jest tu najbardziej optymalna.

Rozwiązaniem są tu coraz częściej dostępne krótkie, skoncentrowane na jednej dwóch kompetencjach szkolenia, cykle szkoleń (często dostępne online), z których można zbudować swój własny specjalistyczny program szkoleniowy. W procesie jego budowania, jak i wdrażania możemy skorzystać z zewnętrznego doradcy.
Takie rozwiązania pozwalają nam przełożyć zainwestowane środki na
działania, które bezpośrednio przyniosą zwrot z inwestycji, poprzez
zastosowanie w praktyce pozyskanej wiedzy i podniesienie kompetencji
naszych i naszych pracowników. Wtedy właśnie szkolenia działają.