Home Office- Jak dobrze zorganizować pracę w domu?
Możliwość pracy zdalnej ma niewątpliwie wiele korzyści- oszczędzasz pieniądze na dojazdach, nie tracisz czasu w korkach, sam ustalasz godziny pracy, dzięki czemu łatwiej Ci pogodzić życie zawodowe i prywatne. Za szeregiem zalet stoją również zagrożenia wynikające z pracy w domu. Jak się przygotować do Home Office ? Czego unikać, aby nasza praca była przyjemna i efektywna ? W dalszej części artykułu znajdziesz 7 wskazówek, przydatnych jeżeli planujesz rozpocząć pracę w domu.

Dobrze zaplanuj swoją pracę. ✅
Najskuteczniejszym sposobem planowania jest rozpisanie konkretnych działań, które musimy wykonać każdego dnia i sukcesywnie odhaczanie ich z listy. Dzięki temu, niczego nie pominiemy i będziemy widzieć postępy naszej pracy. Nawet jeśli dobrze wiesz, co masz zrobić, bez dokładnego planu realizacja zadań zajmie Ci o wiele więcej czasu.
Ustal swój własny tryb pracy. Czas pracy zależy od Ciebie, sam / sama doskonale wiesz, w jakich godzinach pracuje Ci się najlepiej. Dla jednych będą to godziny poranne, a dla drugich praca będzie zaczynać się po godzinie 12. I to jest ok, ale ważna jest konsekwencja! Jeżeli zaplanujesz swoją pracę np. w godzinach od 10 do 17, to trzymaj się tego każdego dnia. Unikniesz wtedy dezorganizacji.
Równowaga między pracą, a życiem prywatnym. Pracując zdalnie jesteś narażony na to, że będziesz pracować znacznie więcej (zwłaszcza jeżeli lubisz to, co robisz 😉). Określ zatem maksymalną dzienną ilość czasu, którą chcesz poświęcić na pracę i bardzo ważne!- zaplanuj przerwy. Wyznacz miejsce, w którym będziesz wykonywać obowiązki służbowe- sofa odpada. Niech Twoje domowe stanowisko pracy nie kojarzy Ci się z relaksem i odpoczynkiem, będzie Ci łatwiej się zmotywować do pracy oraz rozdzielić pracę i odpoczynek w domowym zaciszu.
Wystrzegaj się rozpraszaczy. W trakcie pracy w domu może Cię rozpraszać wiele czynników– domowe obowiązki, telewizor, media społecznościowe, współlokatorzy. W celu uniknięcia tego problemu bądź na bieżąco z domowymi obowiązkami (pranie, mycie naczyń itp.) i utrzymuj porządek w miejscu pracy. Zanim zasiądziesz do pracy, przygotuj sobie coś do picia i przekąskę, po którą w chwili głodu będziesz mógł sięgnąć nie odrywając się od pracy. Wycisz telefon, by niespodziewane telefony czy wiadomości od znajomych nie rozpraszały Cię. Poproś domowników, by w godzinach pracy Ci nie przeszkadzali i uszanowali to, że pracujesz.
Miejsce pracy- wybierz mądrze. Staraj się zawsze pracować w jednym miejscu, w którym panuje porządek i jest Ci wygodnie. Miejsce to powinno być tak zlokalizowane, by nic Cię nie rozpraszało (np. widok z okna na ruchliwą ulicę). Pamiętaj również o ergonomii pracy- dopasowane krzesło i prawidłowa postawa ciała to postawa.
Dress Code- dlaczego praca w piżamie to zły pomysł? Typowo domowy strój
(piżama/ rozciągnięty dres) może być dla Ciebie na tyle komfortowy, że... będzie cię rozleniwiał. Niech Twój strój będzie wygodny, ale przy tym na tyle schludny, byś mógł/ mogła się w nim bez wstydu pokazać ludziom.
Bądź dobrej myśli ! Może się zdarzyć tak, że nie od razu wypracujesz skuteczny system pracy zdalnej. Jeśli nigdy nie pracowałeś w ten sposób, nic w tym dziwnego, więc zupełnie się nie przejmuj i – przede wszystkim – nie zniechęcaj! Metodą prób i błędów z pewnością w końcu dojdziesz do tego, jak naprawdę skutecznie pracować w domu.
Powodzenia ! 😊