6 kroków, aby twój biznes nie stał w miejscu...
Powiedzenie, że ten, kto się nie rozwija, ten się cofa w biznesie XXI wieku ma szczególną moc. Dynamika rozwoju (jak również umieralność) biznesów jeszcze nigdy nie była tak duża jak teraz.
Z poniższego wykresu wynika, że coraz trudniej jest się firmom utrzymać na rynku. I mimo, że te badania pochodzą z USA (Styczeń 2017r), tendencja na całym świecie jest taka sama. Z czego wynika?
· Dużo niższa bariera wejścia w świat biznesu (kapitał i umiejętności)
· Bardzo duża konkurencja na rynku
· Brak granic, dzięki internetowi oraz bardzo łatwej komunikacji
· Obniżanie cen i marż
· Stosowanie nowoczesnych technologii, które znacznie obniżają koszty.

Żeby wyróżnić się na tle konkurencji, musisz działać dość niestandardowo, żeby móc być zauważonym. Żeby przetrwać na rynku lub lepiej- rozwijać się, albo nawet być jego liderem, nie możesz zapominać o kilku bardzo ważnych działaniach, które powinieneś podjąć.
KROK 1.
Zaplanuj przyszłość. Jasno określ cele swojej firmy, minimum na 5 lat. Rozpisz cele finansowe i strategiczne. Dlaczego? Ustalenie celu pozwoli ci określić ścieżkę, którą masz jeszcze do przebycia, zanim do celu dotrzesz.
KROK 2.
Zweryfikuj wartości i CSR firmy. Nowoczesne biznesy stawiają na ludzi i wartości, niejednokrotnie dbając o środowisko lub wspierając potrzebujących. Na pierwszy rzut oka to nie może być priorytet. A jednak! Już dzisiaj zastanów się nad tym jakie pakiety wartości są w twojej firmie i zaprojektuj jej CSRową przyszłość. Już teraz wielu klientów decyduje się na korzystanie z firm, które są ekologiczne, wspierają zdrowie itp. Prawdopodobnie ty sam rezygnujesz z ubrań wytwarzanych w Chinach. Jednym z powodów jest nie godzenie się na wykorzystywanie do pracy dzieci.
KROK 3
Wprowadź technologię. Specyfika każdej branży jest inna. Istnieją uniwersalne narzędzia, które powinieneś mieć już dziś (będę pisać o nich w newesletterze), ale też pomyśl o czymś dedykowanym dla twojej działalności. Celem używania narzędzi jest przede wszystkim oszczędność czasu i pieniędzy ,nawet jeśli to drugie zwróci się dopiero po kilku latach.
Dobre wdrożenie technologii wymaga planu i czasu, a jeśli chcesz dobrze wybrać narzędzie technologiczne zapraszam do Kroku 1.

KROK 4
Nie rezygnuj z ludzi. Biznes przyszłości to nie tylko roboty. Każda spersonalizowana usługa, każda możliwość kontaktu z człowiekiem będzie wyceniana dużo wyżej niż obsługa przez maszynę. To prawo działa od dawna: dlaczego ręcznie robione szwajcarskie praliny są droższe od Rafaello? Takich przykładów jest mnóstwo. Praca z ludźmi jest trudna i to czynnik ludzki jest zazwyczaj najbardziej zawodny, dlatego pracuj nad relacjami, działaj na prostych skryptach, które pomogą unikać ludziom błędów.
KROK 5
Przynajmniej raz na kwartał analizuj dane finansowe i patrz w jakim kierunku zmierza biznes. Często nie potrzeba rozbudowanych i skomplikowanych exceli, żeby dostrzegać tendencję. Kontroluj wyniki pod kątem ewentualnych spadków, a jeśli już się pojawią zadawaj pytanie “dlaczego”?
KROK 6
Konsultuj, dyskutuj, poprawiaj. To właśnie element biznesu, który lubię najbrdziej. Biznes jest jak rzeźba, którą za każdym razem, gdy stwierdzisz, że jej kształt ci się nie podoba, możesz go zmienić. Poświęcaj czas na formowanie i zmienianie swojego biznesu- zgodnie z trendami, spostrzeżeniami czy uwagami specjalistów.
Maria Kruczek
Serdecznie zapraszam po więcej na mój kanał YT, tutaj: oto kanał.